Historier fra årets Rover-landsleir

26 september, 2021 av Lillesand speidergruppe

Tre rovere fra Lillesand deltok ved Nasjonal Roverleir 11.-31. juli 2021. Selv om årets landsleir foregikk som små lokale leirer i grupper  rundt omkring i hele landet, kunne Norges rovere samles til en felles roverleir. Nasjonal Roverleir 2021 foregikk på Tredalen (Hvaler) med samme konsept som Landsleiren «Agenda 2021». grunn av koronapandemien ble leiren delt opp i tre like roverleiruker fra 11. – 31. juli.

Slagplan fulgte samme «konsept» som Landsleiren Agenda 2021 med fokus på bærekraft. I tillegg skulle leiren legge en slagplan for både en minnerik leir og for hvordan man opprettholder det gode rover- og speiderarbeidet i NSF. Det ble nok tid til sprell og moro. Blant annet fikk alle teste den nye ESCAPE ROOM i Fredrikstad. Les mere om Nasjonal Roverleir 2021 her

Rovernes leirdagbok – «Tre Rovere på Hvaler ved en av dem»

Fra Lillesand deltok de tre rovere: Frida, Alvin og Damaris, i uken 18-24 juli. Roverne reiste til leiren med buss fra Lillesand til leirstedet  ved Tredalen speidersenter i skjærgården på Hvaler. Her følger utdrag fra rovernes loggbok (ført i pennen av Frida)

SE BILDER FRA LEIREN HER

16. Juli

Avreise(8:22): vi tok bussen fra Gaupemyr klokken 08:22 . Vi var alle i godt humør, men litt trøtte, men en kopp kaffe hjalp.
Busstur (8:22-12:30): bussturen var slitsom, men det gikk greit med gode venner!
ankomst (12:30): vi ankom Oslo klokken 12:30. Vi gikk straks til neste buss for å komme oss til Oslo klatrepark hvor vi skulle sove
«leirplass» (13:15): Vi kom fram til Bondkall gård, og gikk videre derfra til klatreparken. Bak noen trær lå en fin lavvo lignende hytte vi skulle bo i for natten. Vi pakket ut , og hengte opp hengekøyer
Aktivieter for dagen (14:20-21:30): Vi gikk sightseeing i Oslo og bestilte pizza på Dominos som vi spiste i parken utenfor Domkirka. På slutten av kvelden tok vi et kort bad i Akerselva. Vi dro deretter hjem med trikk og buss klokken 21:30. vi var tilbake rundt klokken 22:00.
Kveld (22:00-00:00): Da vi kom tilbake pakket vi ut soveposene , dusjet i myggspray, og spiste kveldsmat. Cornflakes og bixit var godt etter en lang dag. Vi gikk og la oss i soveposene og snakket og hørte på musikk. Jeg skrev dagbok, og organiserte bilder fra dagen.

17.Juli

Morgen (11:20-12:50): Alarmen vi satt kvelden før gikk ikke av så vi våknet litt sent. Alle kjente godt i kroppen at det var første kveld vi sov på bakken. vi kom oss kjapt i klærne og ryddet litt i lavvoen før vi gikk til frokost. Frokost i dag var cornflakes med havremelk.
Klatring (13:00-16:00): Den første aktiviteten i dag var klatring. Vi sov i klatreparken så vi måtte så klart ta noen løyper. På løype nr. fire falt jeg, og ga meg derfor etter det. men det var likevel en veldig gøy opplevelse.
Middag+ tur (16:45-19:00): Vi spiste middag på et lokalt kro. Det var et fint sted med mange mennesker. Etter det gikk vi på tur opp til et fint utsiktspunkt. Til slutt fikk vi en omvisning på Bondkall gård av Alvins bestefar. vi fikk høre om historien til stedet.
Kveld (19:00-23:00): Vi hang opp enda en hengekøye og gjorde oss klare til å sove ute. Etter det kjøpte vi en pizza til kveldsmat. Vi la oss i elleve tiden og sovnet ganske kjapt.

18. Juli

Morgen (6:00-9:00): I dag starter leiren ,så vi bestemte oss for å stå opp tidlig for å pakke ned. Jeg våknet litt vel tidlig på grunn av bråkete fugler og ettersom det var strålende solskinn var det vanskelig å fortsette og sove. Jeg brukte tiden til å ha en ekstra rolig morgen. De andre kom inn i lavvoen i 8 tiden og vi fikk pakket sammen sakene våre da. Vi rakk akkurat bussen klokken ni, med litt hell. Det føltes rart å ta en bybuss med så mye bagasje.
Formiddag (10:30 -13:15): Etter å ha fått i seg litt mat og kaffe var vi på nytt klar til en lengre busstur. Denne gangen til Fredrikstad, altså selve leirstedet. Denne gangen satt dessverre ikke alle sammen. Men det gjorde ikke så mye ettersom jeg kunne trenge litt hvile før leiren starter. Vi kjørte gjennom noen små sjarmerende byer. og forbi mange uendelige gresshav, tjern og små gårdshus. Utsikten var veldig pen. men det hjalp riktignok med litt lesestoff.
Klokken 12:30 ankom vi endelig Fredrikstad, som så veldig sommerlig ut i solskinnet. Så langt har vi vært veldig heldige med været. Klokken 12:41 går det opp for meg at Fredrikstad er en kystby. Det var derfor jeg fikk Danmark vibber. Mens vi kjører over en bro bygd på toppen av små holmer og svaberg ser jeg skjærgården med sine mange små øyer og badesteder. det er også et utrolig flatt sted.
Da vi kom fram var vi ved et lite veiskille, og i det bussen forlot oss gikk det opp for meg at teltet forlot med den. Vi ventet på bussen fram til den kom tilbake igjen for å få igjen teltet. Etter mye styr hadde vi endelig fått alt i orden, kun for at teltet skulle være ødelagt , men rørlegger-teip fikser mye.
På kvelden var det karaoke og åpningsleirbål ved kroa. Temaet var Hawaii , så vi tok på oss noen blomster kjeder , og Hawaii skjorter og gikk ned. Løsbarten falt dessverre av rimelig fort. Etter det gikk vi og la oss etter en lang dag

19 Juli.

I dag dro vi på escape room i Fredrikstad by. De fleste av oss var ganske trøtte på ferga , og tok den lange turen som en mulighet til å sove litt ekstra. Det var en utrolig fin skjærgård , og det var idag igjen strålende sol. Det var utrolig varmt , så hav-vinden gjorde godt.
Fredrikstad er en veldig pen by men vi fikk ikke tid til å se oss rundt, vi kjappet oss til escape rommet. Escape rommet var ganske kult , med en litt «spooky» kjeller. Der fikk vi tildelt noen rom fra guiden.
Vi fikk et med temaet narkotika smuglere. Vi var veldig raske med løse oppgaven og jobbet godt sammen. Vi kom ut på rekordtid, og rakk å kjøpe lunsj i Fredrikstad. Men Alvin fikk sin mat stjålet av en måke, og Håkon fikk isen sin smakt på av en annen. De var ikke alene om å ha blitt frastjålet mat av sjøfugler.
Resten av dagen var ganske rolig fram til leirbålet. Det er vel det som kunne ha blitt karakterisert som det «offisielle» åpningsleirbålet da det var et mye lengre og uttenkt leirbål.
Alle de deltakende kretsende ble representert på scenen, og deretter en del av staben. Leirartisten Siri møtte opp og spilte noen sanger ,og det var noen leker, sketsjer, og sanger.

20. juli

I dag dro vi på haik, så etter frokost pakket vi sammen sakene våre. Vi var av de siste som dro ettersom vi også hadde minst haik. Dette gav oss god tid til å bli klare, og nyte sola.
Vi møtte opp til dit vi skulke bli henta bare for å bli møtt med en beskjed om at ting hadde blitt litt komplisert. Vi ble dermed sittende en stund i sola og jeg fant ut at jeg burde tatt med meg en større vannflaske.
Til slutt ble vi hentet av to biler med store merkelapper på siden «rent a wreck».. betryggende.. vi ble kjørt til en gate med noen hus, og ble gitt et kart. Vi gikk litt feil i begynnelsen, men kom oss fort tilbake på spor.
Vi gikk forbi noen sauer så jeg tok muligheten til å gjøre en av de små leiroppgavene vi hadde fått. (ta et bilde sammen med et dyr). Turen var veldig fin med mange pene utsiktspunkt, til tross for hvor kort den var (2.5 km). Vi kom fram til stranda hvor vi skulle ha leir, men der var det en del folk, så vi trakk oss tilbake til et lite skogholt. der hang vi opp hengekøyene våre, og en del av oss hvilte mens Tordis og Johanne gjorde i stand middag.
Vi spiste linsesuppe på et svaberg, og jeg er ganske sikker på at utsikten gjorde at det smakte bedre.

21 juli.

I dag dro vi hjem fra haiken. Vi gikk i sånn 10 minutter før vi var fremme, og så satt vi oss på oppmøte stedet og spiste sjokolade til de som skulle hente oss ankom. De var sene igjen, det var visstnok en del misforståelser om hvor vi var. Jeg sov veldig godt i går, beste søvnen jeg har hatt så langt på denne turen.