Lillesand speidergruppe

Be scout now

Lillesand fikk sine første speidere i 1913, og er derved en av landets eldste speidergrupper.  I løpet av 100 år har mye endret seg i speideren akkurat som i samfunnet ellers, men hovedformålet med speiding er det samme nå som før: å utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet.

Lillesand speidergruppe er knyttet til Norges Speiderforbund (NSF) som er en politisk uavhengig organisasjon. Sentralt i speiderarbeidet står vennskap, samarbeid, opplevelser og friluftsliv.

Vi ønsker å gi våre speidere et variert og spennende program som viser at samarbeid er nøkkelen til suksess. Egenutvikling og kameratskap bygger opp under dette og gir mange positive opplevelser som byr på utfordringer og mestringsfølelse.

Lillesand speidergruppe har aktiviteter for jenter og gutter i alderen 6 – 25 år. Speiderne har mye friluftsliv på programmet, og er på turer hele året både i skogen og på sjøen.  I tillegg har speiderne i Lillesand gode tradisjoner med å engasjere seg for samfunn og miljø. Hvert år gjennomfører speiderne en innsamlingsaksjon i samarbeid med flyktninghjelpen, som går til mennesker som er på flukt. Lillesandsspeiderne gjennomfører også årlige ryddeaksjoner i Lillesands skjærgård, da de plukker søppel langs strendene i fuglereservat og friområder.

I dag har Lillesand speidergruppe over 100 medlemmer fordelt på følgende fem enheter:
Bevere:          (1.- 2. klasse)
Småspeidere   (3. – 4. klasse)
Stifinner         (5. – 7. klasse) (De yngste i troppen.)
Vandrer          (8.-10. klasse) (De eldste i troppen.)
Roverlag         (videregående skole og eldre)

Vi tar vanligvis inn nye medlemmer på høsten, men det kan også skje fortløpende, litt avhengig av hvor mange det til en hver tid er i enheten og tidspunktet på året. Hvis du vil vite om vi har plass, så send oss gjerne en melding allerede i dag!

Møtene foregår på Speiderhytta (Batteriheia i Lillesand) eller utendørs. Vi bruker mye tid på speidergruppas leirområde på Savemyr. I tillegg eier speidergruppa kanoer, kajakker og båt på sjøen.

Vi trenger også voksne. Ikke fordi vi er for få, men fordi det kan gjøre det lettere for de lederne vi har og du kan få en meningsfyllt fritidsaktivitet. Hvis du har lyst til å bli leder eller bare være med oss på noen møter eller en tur, -ta kontakt!

Speiderledere

Kurt Arne Thomassen