Stor jubileumsfest på Savemyr

1 mai, 2023 av Lillesand speidergruppe

Lillesand speidergruppe feiret sitt 110-årsjubileum 23. april 2023, i vakkert vårvær på Savemyr.

110-års jubileet ble feiret  i forbindelse med markering av St. Georgsdagen. Det ble en høytidelig markering med speidere, familier og mange gjester fra nær og fjern.

Høvåg speidergruppe kom rett fra overnattingstur (haik) og deltok i festlighetene på Savemyr. I tillegg fikk speidergruppa besøk av Lillesands ordfører som overrakte en gave på 5000 kr til gruppa. Kretsleder fra  Sørlandet krets overrakte en vakker øks til speidergruppa. Det var også svært hyggelig å få besøk av representanter fra speidergruppas vennskapsgruppe fra England, «30th Warrington West», som hadde med et flott bilde i gave. Høvåg speidergruppe donerte sin gamle 10-armede lysestake, som speiderne kan bruke ved opplesing av de ti punktene i speiderloven.

En ny beverspeider ble tatt opp i speidergruppa, og fikk utdekt speiderskjerf. Deretter fornyet alle speidere speiderløftet. Heder og ære ble gitt  til de som har gjort en ekstra stor innsats for speidergruppa gjennom flere år. Fire av speidergruppas rovere har vært medlem i speideren i 10 år og ble derfor ble tildelt det gjeve «10-årsmerket». «Speidernes heder» ble tildelt Gunhild Homme, for hennes uunværlige innsats som speiderforelder i mange år  (10 år!). Åse Bach Kristensen ble tildelt «Speidernes heder» og ble dessuten utnevnt som æresmedlem av Lillesand speidergruppe.

Etter høytidelighetene ble det tid for mat og lek. Utdeling av pølser i brød, samt «jubileumskringle» (formet som et 100-tall). Småspeiderlederne organiserte «putekrig på stokk», – en svært populær aktivitet. Speiderne fikk også prøve tautrekking, slakk line,  livlinekasting og natursti.

Dagen ble avsluttet med en fantasirik teaterforestilling, fremført av Vandrer-speiderne. Til slutt fikk alle speidere utdelt et eksklusivt jubileumsmerke før flaggsang og vær beredt.

STOR TAKK til alle speidere, familier, gjester og ledere som gjorde denne dagen til en fin og minnerik markering. Tusen takk for flotte gaver!

Lillesand speidergruppe ble stiftet for 110 år siden på selveste St. Georgsdagen 23. april 1913. Speidergruppa var en av de aller første speidergruppene som startet opp i Norge, kun 6 år etter at speiderbevegelsen ble grunnlagt i England. Det er mange generasjoner av Lillesandere som har fått oppleve speidereventyr i Lillesand speidergruppe. Speidergruppa  har nok forandret seg på 110 år, men  hovedformålet er er fremdeles det samme: Å gjøre verden til et bedre sted!

Foto: Arnt Gunnar Arntsen, Lillesandsposten