JOTI – Jamboree on the internet «Spesial Edition»

4 april, 2020 av Michael Danielsen

Hei alle speidere i troppen til Lillesand Speidergruppe.
I kveld (4 April 2020) kl: 18:00 er det duket for JOTI – Jamboree on the internet «Spesial Edition»

Under denne JOTI ønsker at dere skal komme i kontakt med speidere verden over, og finne ut hvordan de har det og hvordan de driver speiderarbeidet i disse Covid 19 (Korona) tider.

Det vil bli publisert en Google meet her: hvor vi som gruppe kan ha en egen kanal mellom oss oppe. I den samme forbindelse, er det ikke noe i veien for at patruljene oppretter sine egne møter via Google Meet, slik at de kan jobbe sammen med oppgavene.

I lenken under finner dere et registrerings-skjema med spørsmål dere kan finne ut under kveldens aktivitet:

FELLES GOOGLE MEET lenke: Av-publisert kl :22:00

MØTEKODE: ****

Litt om sikkerhet, speideroppførsel og retningslinjer for «chatting»

Sikkerhet

1. På internett er det lett å late som om man er en annen. En del mennesker på nettet kan late som om de er speidere, selv om de ikke er det. For å være sikker skal du aldri fortelle ditt etternavn eller din hjemmeadresse når du er på nettet.
  2. Hvis du får en epost eller noe annet via nettet som du synes virker merkelig, skal du vise det til din leder (eller forelder). VIKTIG!!
  3. SVAR IKKE, hvis noen via epost eller chatting spør om dere skal møtes, eller om noen spør om personlig informasjon. Fortel til din leder (eller forelder). Med privat og personlig informasjon menes:
  • Ditt fulle navn
  • Din adresse
  • Ditt telefonnummer
  • Din skole

Så til speideroppførsel

Husk at du er speider og skal følge speiderloven, også på nettet!

1. Hold ditt ord! Hvis du lover, for eksempel å sende en epost, så gjør det!
  2. Ikke skriv noe som andre kan ta ille opp når du chatter, skriver epost eller i noens gjestebok. Forsøk å være positiv, konstruktiv og å fokusere på det fine med internett-speiding.
  3. Snakk med din speiderleder, hvis du har noen spørsmål om nett- etikette eller speideroppførsel.

Retningslinjer for ”chatting” (Internet Relay Chat, IRC)

IRC er en måt å møtes og skrive med andre speidere og internett-brukere, på DIREKTEN! Det er derfor meget viktig at du holder deg til nett- etikett –reglene når du chatter.

Reglene er her for å beskytte ScoutLink, kanalene og brukerne. Husk at alt som skrives i kanalene blir logget og lagret. Hvis disse reglene brytes flere ganger fra samme JOTA/JOTI-stasjon, kan du risikere at hele speidergruppa blir utestengt fra ScoutLink.

Les reglene her: https://www.scoutlink.net/rules/

1. Oppførsel: oppfør deg etter speiderloven. Vær vennlig mot andre, ikke bann eller skjell i kanalene.
  2. Innaktivitet: Det er ikke lov å bare være på en kanal uten å skrive noe. Folk er der for å snakke med hverandre.
  3. Lyd – Ingen lyd (wav/midi/mp3) må spiles i kanalene.
  4. Merkebytning – Kom helst ikke med forespørsler om merkebytting
  5. Oversvømming: Ikke flood (sende mange meldinger på kort tid eller flere ganger på rad).
  6. Språk: Snakk samme språk som det offisielle språket for den i kanalen du er på. I de skandinaviske kanalene kan du bruke alle skandinaviske språk, men husk på at noen ord har forskjellig betydning på de forskjellige språkene.
  7. ”Lytt” og se hva som diskuteres på kanalen før du begynner å ta del i diskusjonen. Ellers forstyrrer du.
  8. Det er ikke nødvendig å hilse personlig på alle i kanalen. Et ”Hei” kan være nok.
  9. Ikke forvent at folk som du ikke kjenner vil snakke med deg. Vær forberedt på at du kan få et ”Nei” hvis du sender private beskjeder til personer du ikke kjenner. – Personen kan være opptatt, eller ønsker helt enkelt ikke å snakke med deg.
  10. Respekter at noen bruker et ”alias” eller ”pseudonym” for å være anonym.

Hvis du vet hvem det er ( for eksempel noen i Lillesand), ikke bruk personens riktige navn på nettet uten dennes tillatelse.

Ønsker du flere oppgaver