Internasjonal speiderfest!

25 februar, 2020 av Lillesand speidergruppe

Lillesandsspeiderne feiret «World Thinking Day», eller «Tenkedagen» mandag 24. februar.  Dagen ble feiret med karneval og internasjonal mat. Speiderne hadde kledd seg ut, og hadde med seg matretter fra alle verdensdeler. Tusen takk for mye spennende mat, til alle speiderfamilier!

Tenkedagsfondet!
I løpet av kvelden ga speiderne sammenlagt 1260 kr til Tenkedagsfondet («World Thinking Fund») som går til det internasjonale jente-speiderforbundet (WAGGGS, World Association of Girl Guides and Girl Scouts). Pengene skal brukes for å fremme jentespeiding over hele verden, og særlig i land der jenter har det ekstra vanskelig. Speiding kan hjelpe jenter å tro på seg selv, og skape en bedre fremtid. Les om hva Tenkedagsfondet brukes til her.

Levende tråder og Bærekraft!
Tema for årets Tenkedag var «levende tråder». Vi er alle forskjellige. Men hver og en av oss kan bidra litt. På den måten blir vi tilsammen et sterkt tau, som kan forandre verden! Speiderne fikk lære litt om FNs bærekraftmål, og fikk i oppgave å henge opp lapper de ulike bærekraft-fargene på «bærekraft-treet». Speiderne syntes det var ekstra viktig å jobbe mot mål som handler om natur, klima, fred og fattigdom.

Tenker på speiderne i alle land
Festen ble avsluttet med en lys-seremoni, der speiderne tenner et lys for hvert land, og tenker på speiderne i dette landet. Vi rakk å tenkte på speiderne i ca 20 land, -men i hele verden finnes det speidere i over 190 land!

På Tenkedagen tenker alle speidere i verden på hverandre.  Datoen er egentlig 22. februar, og var bursdagen til både Robert og Olave Baden-Powell (grunnleggerne av speidingen). Det finnes i nesten alle verdens land, mere enn 50 millioner til sammen. Vi snakker forskjellig språk, har ulik religion, og ulike kultur. Men en ting har speiderne tilfelles: Alle speidere har et speiderløfte som er nesten likt, og som handler om å gjøre verden til et bedre sted.

Tusen takk til alle som bidro til en fin Tenkedag!